Arla kritiseras för netto noll – utsett till Årets matbluff

Arlas marknadsföring kring eko netto noll kritiseras av konsumentföreningen Äkta vara, och utses till vinnare av deras ”Årets matbluff”, trots att produkten är bra.

  • Arlas kommentar till vinsten: 
    Det är få som har så äkta produkter som Arla – köper du mjölk får du mjölk och inget annat. Det känns därför tråkigt att vinna ett pris och bli förknippade med en matbluff.
  • Har Arla försökt vilseleda någon?
    Vi har aldrig försökt vilseleda någon. Netto noll är ett allmänt vedertaget uttryck av t ex FN, länder, organisationer och företag. Ordet ”Nettonollmål” är faktiskt även med i nyordslistan 2021. Men vi har full respekt för att klimatkompensation är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå.
  • Loggan lyder “Netto noll klimatavtryck”, något vissa menar kan leda till att konsumenterna tror att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Varför har Arla valt att ha en sådan här logga på paketen?
    Alla inom Arla arbetar hårt med att minska klimatavtrycket men för de utsläpp som vi i dagsläget inte kan undvika har vi valt att klimatkompensera. Något vi också valt att visa upp på våra förpackningar för att hjälpa konsumenten att göra medvetna val. Budskapet är tydligt kring att det är nettot som är noll, ingenstans påstår vi att mjölkproduktion inte har påverkan på miljön. Det finns dessutom en text på mjölkförpackningen som förklarar just detta, att utsläppen produkten ger upphov till klimatkompenseras.  
  • Kommer marknadsföringen att ändras framöver?
    Exakt hur vi väljer att kommunicera vårt hållbarhetsarbete framöver vet vi inte ännu. Men att vi kommer att kommunicera vad vi gör är självklart, och en förutsättning för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val.
Ta gärna del av mer information kring Netto noll klimatavtryck på våra hemsida.
Netto Noll Klimatavtryck

Arla Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.