Arla sätter nollvision inom djuromsorg

Omsorgen om korna är avgörande både för oss som ett bondeägt kooperativ och för dig som konsument. När du håller ett mjölkpaket, eller en annan Arlaprodukt i handen, ska du känna dig trygg med att vi menar allvar med att kon som producerat mjölken ska må så bra som möjligt.

Därför har vi under två års tid arbetat fram en förbättrad version av vårt kontroll och kvalitetsprogram, Arlagården, med ännu större fokus på djuromsorg. Vi är mycket stolta över att alla Arlagårdar ingår och rapporterar i detta nya system.

98 procent av alla Arlagårdar fungerar bra, det vet vi tack vare de mer än 16 000 revisioner vi genomfört på gårdarna sedan vi introducerade kontroll- och kvalitetsprogrammet för 13 år sedan. Men ett par procent av gårdarna har återkommande problem. Därför sätter vi en uttalad nollvision för djurvälfärdsproblem. Den innebär att varje djur, på varje Arlagård, ska må bra, varje dag. Inget annat än ett mål på noll avvikelser från god djurvälfärd är okej.

Nollvisionen innebär att vi kraftsamlar och fortsätter att öka våra insatser. Vi har investerat i fler medarbetare, fler oanmälda revisioner och i tätare rapportering om hur varje ko mår. Tillsammans med kvalitetsdata för all mjölk som hämtas på gårdarna ger det oss möjlighet att förebygga, identifiera och lösa framtida problem.

Vi vet att saker kan hända, att inget system är vattentätt och att vårt mål är svårt att nå, men vi kommer att arbeta hårt för att nå vår nollvision. Och vi kommer att vara transparenta och redogöra för hur arbetet fortskrider på www.arla.se/nollvision.

Mer information finns i vårt pressmeddelande


Arla Konsumentkontakt (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.