Till senaste kommentaren

Vilket bränsle går Arlas bilar på?

Hejsan! Jag har arbetat som djurskötare, mjölkkor, på ett flertal gårdar i Uppland, Sörmland och Östergötland. Därefter har jag varit seminör och kontrollassistent runt Bollnäs och Linköping. Som avslutning var jag anställd av Lantbrukets Avbytartjänst i Östergötland. På TV såg jag att ARLA transporterar sina sina produkter fossilfritt numera. Strålande initiativ!!! Därmed väcks min nyfikenhet. Vad driver Ni fordonen med? Knappast EL. Runt Linköping finns ju god tillgång på Biogas! Kanske kör Ni på Gundes "Skogsdiesel" (Preem)  Berömvärt i vilket fall !!!

Kommentarer

  • Hej och tack för att du skriver till oss,

    Alla bilar som är Arla-profilerade, både tankbilar och distributionsbilar, är fossilfria.
    Vi kör på tre olika fossilfria och förnybara drivmedel, beroende på lastbilstyp och motor.
    1. HVO – en syntetdiesel tillverkad av avfall från kött- och fiskeindustrin, övriga restprodukter från livsmedelsindustrin, restprodukter från skogs- och lantbruk. Tillverkas i Finland.
    2. RME – biodiesel som tillverkas av främst raps. Produceras i Stenungsund på västkusten.
    3. ED95 – etanol för dieselmotorer, producerad av Agroetanol i Norrköping, som ägs av Lantmännen.
    Vi har idag sänkt våra CO2-utsläpp med 75% jämfört med år 2005!

    (Uppdaterad )
  • Tack för ett ambitiöst och utförligt svar på min undran över drivmedelsproblematiken. ARLA har gjort ett ett fantastiskt jobb för att lösa transportsituationen. Något som Ni kan vara stolta över. Även jag som fd LRF-anställd. Bra att Ni informerar på TV om Era klimatförbättringsåtgärder. Övriga åkeribranschen måste följa efter det goda föredömet ARLA Allting är möjligt!


  • Tack själv!

    Härligt att du uppskattar vårt jobb och att du tycker Arla är ett föredöme vad gäller drivmedel och klimatförbättringar.

    Trevlig helg!
    Christina Kommunikatör
  • Arla borde kanske tala om att i den s.k. HVO dieseln innehåller en stor andel palmoljederivat,vilket ju är fossilfritt men långt ifrån miljövänligt,då den orsakar regnskogsskövling.
  • Hej!
    Jag ser här ovan att ni listar vilka drivmedel ni använder - dock har jag genom en bekant's bekant med insyn i drivmedelsindustrin, fått mig berättat att ni använder PFAD som drivmedel till era bilar - dvs ett destillat från palmolja - som anses vara ett dåligt miljöval pga den regnskogsskövling den är associerad med.

    Är det här något ni kan dementera?
  • Hej!

    Arla satsar framför allt på rapsbaserad diesel, så kallad RME, i våra transporter.

    Vi använder även HVO eftersom vi måste ha förnybara bränslen som finns tillgängliga över hela landet, vilket gör att vi måste använda olika bränsletyper.

    Den HVO vi köper ska emellertid inte innehålla palmolja men kan innehålla en restprodukt från palmoljeframställningen som kallas för PFAD.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Pfad är ju lika dåligt som palmolja,miljömässigt,eftersom utan palmolja finns det ju ingen PFAD.
    Preem har ju av miljöskäl avstått från inblandning av all typ av palmoljeprodukter.
    Norge och Danmark har ju förbjudit inblandning av palmoljederivat.
    Det är inte lätt att vara miljövänlig,men orangutangerna i Borneos regnskogar tycker det hade varit bättre om ni kört på vanlig diesel,så hade de fått ha sina djungler ifred. Dessutom orsakar palmoljeodlingarna stora koldioxidutsläpp med sin skogsskövling,allt för att Arla kan slå sig för bröstet och säga,Se så miljövänliga vi är!
  • Hej på nytt!

    Vi håller med om att PFAD, liksom ren palm olja är problematiska råvaror.

    Vi håller dock inte med om att fossil diesel är ett bättre val utan menar att omställningen mot en fossilfri fordonsflotta måste påbörjas men att produktionen av alla råvaror till förnybara bränslen måste ske på ett ansvarsfullt sätt.

    Branschen arbetar för att inte bidra till avskogning genom att kräva RSPO-certifierad och spårbar palmolja, läs gärna mer om PFAD på bifogad länk.

    Frågor&Svar PFAD

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Jag har fått mitt svar och är nöjd. Som  Arnold Schwartzenegger påpekade, så borde aldrig fossilbränslena ha blivit tillåtna, när de dök upp på 1900-talet. Skulle ha förbjudits direkt. Men man var för blåögd. Bra Arla! Nu går jag ur den här konversationen.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.