Arla om djuromsorg i media

Eftersom god djuromsorg är lika viktigt för våra kunder och konsumenter som för Arla, vill vi informera om ett fall som idag kommit upp i media.

I maj rapporterades det i lokal media om en mjölkgård i Jönköping där djuromsorgen brustit rejält. Arla har sedan i mars slutat att hämta mjölk från den aktuella gården. Sedan en tid tillbaka har vi också inlett en process gällande ägarens medlemskap.

Idag rapporteras det i riksmedia om att några av korna som tidigare fanns på gården i Jönköping kom från den gård i Hedvigsfors som Uppdrag granskning rapporterade om i januari 2020. När korna från den gården såldes fick vi på Arla information om att de skulle komma till bra gårdar i trakten, vilket vi också informerade om på vår hemsida då det var viktigt för oss. Vi litade på att denna information stämde – men med facit i hand så visar det sig att informationen inte stämmer. Detta är självklart illa och sorgligt.

Djur har rätt till ett bra liv, vilket vi gör allt vi kan för att säkerställa med regler, kontroller och tydliga krav, och har under de senaste året rullat ut en uppdaterad version av kvalitetsprogrammet Arlagården med ännu högre fokus på djuromsorg.

Eftersom varje gård drivs och ägs av en egenföretagare som äger och har det yttersta ansvaret för djuren har Arla varken full insyn eller rätt att styra vad som sker med djuren efter att vi har slutat hämta mjölk.

För att säkerställa att djur som farit illa säljs till bra gårdar har vi startat en dialog med hela branschen för att skapa bättre rutiner så att djur kommer till en bra gård.

God djuromsorg är helt centralt för oss på Arla, och vi gör vårt yttersta för att alla djur ska ha det bra.
Arla Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.