Till senaste kommentaren

Reklamkampanj-Bara mjölk smakar mjölk!

Mjölk är en fantastisk produkt som har kommit lite i skymundan och dessutom med ett ganska sargat anseende, trots dess popularitet som produkt.

Nu vill vi göra något åt det – för bara mjölk smakar mjölk!

Där för vill vi med lite humor med vår kampanj visa att de flesta gillar mjölk mer än andra dryckesalternativ. Alternativen kallar vi för Pjölk, Trölk, Brölk och Sölk. Ord som vi bara hittat på som alternativ.

Reklamfilmerna​​​
Arla Konsumentkontakt Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Lysande reklam! Och framförallt genial i att den till skillnad från vissa andra konkurrerande produkter INTE är jämförande.
    Själv kommer jag att tänka på en gammal seriestripp från Svenska Mad på sent 60-tal i vilken en unge försöker utröna vilken av alla skojiga alternativ till just Svenska Mad som är äkta eller kopior. Fick samma känsla av Brölk-reklamen. Kul!
    Nils
  • Hej,
    Härligt att du gillar vår reklam!

    Vi önskar dig en fin dag!
    Christina Kommunikatör
  • Hej,
    Tycker tyvärr bara att er reklam är barnslig och desperat.
    Jag föredrar faktiskt tex havredryck framför mjölk, av många anledningar.
    När jag redan fattat att växtbaserad dryck är bättre än mjölk så smakar faktiskt växtbaserat bättre än mjölk.
    Jag väljer växtbaserat framför mjölk pga djur, miljö och sist men inte minst, min hälsa.
    Fortsätt ni med denna reklam, men tror "tyvärr" inte den kommer få fler att köpa mjölk.
    Och erat quiz, lite bättre alternativ tack. Typ, "Du har lagat pannkakor, du vill ha något gott att dricka, vad väljer du? Växtbaserat eller mjölk?" istället för att man måste välja mellan tex cola eller mjölk i flingorna.

    Som sagt reklamerna verkar väldigt desperata. Försök istället komma med "varför" man ska köpa "eran" mjölk...
    Ylva
  • Hej, och tack för dina synpunkter.

    Du skriver att du gillar andra alternativ än mjölk, och smaken är olika. Vi står för att mjölk är en fantastisk produkt och smakbärare – speciellt till kanelbullar, pannkakor, wallenbergare och så vidare.

    Vi visar med lite humor i vår kampanj att de flesta gillar mjölk mer än andra dryckesalternativ.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej Arla!
    Jag tycker att er reklam är löjlig. Istället för att fokusera på hur dålig man tycker att en konkurrents produkt är i jämförelse med den egna produkten skulle nan kunna visa på den egna produktens förträfflighet i sig själv. Jag tror inte att de som använder havredryck kommer att ändra uppfattning och byta till Arla på grund av dessa filmer, själv kommer jag däremot att anstränga mig lite mer för att få tag på alternativ, till exempel Änglamark, Sju gårdar eller Skånemejerier. Visa istället hur bra djurhållning arlagårdarna har, hur produktionskedjan ser ut, hur många arbetstillfällen i Sverige ni erbjuder. Jag använder för övrigt både mjölk och havredryck beroende på situation. Alltid svenska produkter.
    Isabell
  • Hej,

    Mjölk är en fantastisk produkt och smakbärare, och det står vi för. Vår avsikt är absolut inte att utpeka andra alternativ som sämre på något sätt.

    Vi har många olika typer av marknadsföring – den mesta kommer direkt från verkligheten, från gårdarna med våra ägare, Arlabönder, Arla Minior, kosläpp, butikskampanjer, sponsring av Vasalopp, Årets kock med mera.

    Andra kampanjer gör vi med lite humor, som den här.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej! När ska ni sända era Brölk-reklam på tv igen? Har inte fått så gott skratt sedan Åke vann på Lotto! 😂
    Katja
  • Hej,

    Härligt att du gillar vår nya mjölkreklam 😊 ”Brölk” filmen kommer att rulla på nytt från vecka 40 på TV.

    Vi önskar dig en fin höst!
    Christina Kommunikatör
  • Vilken hårdrocksklassiker är det som ”MILK IS MILK!!!” spelar på...?
    Markus
  • Hej,

    Det är Twisted Sisters - I wanna rock.

    Vänliga hälsningar
    Johannes
  • Löjlig reklam som motarbetar moderna mjölkalternativ som bättre för miljön och hälsan. Kommer nu undvika alla Arlas samtliga produkter (inte bara mjölken). Även kul hur ni kan säga att mjölken är en populär produkt som kommit lite i "skymundan", då är den väl inte populär längre?
    Nicolas
  • Hejsan! Tack för en underbar reklam. Den är riktigt bra och kul.
    Mjölk är mjölk. Rätt namn på rätt sak, ärlighet varar länge.

    Britt
  • Hej,
    Toppen att du gillar vår reklam!

    Fin dag till dig!
    Christina Kommunikatör
  • Otroligt tråkig reklam! Som flera andra sagt, tråkigt att ni behöver dra ner andra drycker för att framhäva er själva - inte riktigt det argumentet man vill ha. "Köp av oss för dom andra är sämre"
    Tråkigt att ni bara framhäver smak. Tror också ni hade vunnit på att ta in ytterligare miljö- och hälsoaspekter för att få fler att lockas. Jag blir då inte lockad iallafall, som till vardags hellre väljer en växtbaserad dryck om jag behöver något som liknar mjölk. Personligen, och vad jag tror andra också känner, blir man lite sur av denna reklam och bojkottar istället hela ert sortiment. Nej, ingen reklam ni tjänar på alls. Gör om - gör rätt. Den här reklamen, synen och ljudet som andra också klagat på, blir man fruktansvärt irriterad på. Hoppas den försvinner från TV och internet fort, innan ni förlorar alla era kunder.
    Maria
  • Hej,

    Alla tycker inte  om allt vi gör, men vi är både glada  och stolta över att vår kampanj "Bara mjölk smakar mjölk" är nominerad i 100 wattaren.

    100-wattaren är en reklamtävling som belönar kommunikation som fungerar. Ta gärna del av juryns motivering

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej Arla,

    Jag älskar mjölk samt er reklam. Stå på er mot kritiken, ni gör ett duktigt jobb!


    Sebastian
  • Hej, härlig att du älskar både mjölk och vår reklam!

    Tack för ditt fina beröm, vi kämpar vidare för både våra bönder och mjölken.

    Vi önskar dig en fin helg!
    Christina Kommunikatör
  • Hej
    Jag tycker reklamen är ett slag i magen för oss som gärna hade druckit mjölk men inte kan för att vi inte tål det. Det finns säkert de som aktivt väljer att dricka annat än mjölk, men för egen del har jag inget val. Jag blir sjuk om jag dricker mjölk, hur gärna jag än vill.
    Marie
  • Hej,

    Vi förstår det är tufft för dig att tvingas välja bort mjölk, som är så gott! Vi tar till oss av dina synpunkter i vårt fortsatta arbete med marknadsföring.

    Önskar dig en fin helg!
    Christina Kommunikatör
  • Jag kom ihåg när jag hämtade mjölk hos bonden i vimmerby när vi var hos farmor å farfar.
    4 liters plåt kanna och en kilometers gångväg.
    När jag kom fram till torpet hade jag en stor mjölk mustasch runt munnen och en skvätt mjölk i kannan kvar.
    Jag har älskat mjölk sedan dess.
    Dricker inget:
    Kaffe
    Vin
    Öl
    Vatten...blöäää
    Bara kall god mjölk.
    Jag har förevigat min kärlek till livets dryck och den där jäkla havre drycken smakar.... havre och nu vill man spä den med ....mjölk!!! Såklart annars smakar det havre ju.
    Jag ställer gärna upp på reklamfilm om mjölk alla där i veckan.
    Jag kör ambulans och har alltid mjölk i kylbag när jag jobbar, har till och med erbjudit patienter livets dryck.
    Jag förstår att kor är heliga Indien.
    Bästa hälsningar rolle Göteborg
    Och ja tatueringen är äkta!!!!





    Rolle
  • Hej Rolle och tack för att du hör av dig till oss!

    Det var en riktigt fin text som värmer oss här på Arla. Och vilken rolig tatuering!

    Vi önskar dig en fortsatt fin mjölk-höst!
    Johan Kommunikatör
  • "Milk is Milk" riktigt bra reklam från en riktigt bra låt! Tråkigt dock att folk inte kan uppskatta lite humor i dagens samhälle! Ni gör ett grymt jobb!!
    Jocke
  • Tack för din uppskattning Jocke 😊
    Härligt att du gillar vår reklam!

    Vi önskar dig en fin helg!
    Christina Kommunikatör
  • Jag tycker striden ock så är löjlig!
    En fråga eller snarare ett förslag, varför kan man inte dricka havremjölk på rätt sätt? En skvätt Mjölk lite Havregryn samt sylt till, oslagbart
    Bo
  • Blir så upprörd när ni ständigt talar ner havreprodukter så kraftigt i media!!
    Jag har en dotter som är kraftigt allergisk mot mjölkprotein! Hon hade nog gärna druckit mjölk om hon kunde.
    Men får istället dricka havremjölk för att få i sig kalcium.
    Vad ska hon göra? Är det rätt att ständigt tala ner havredrycken då, som är hennes/ eller andras enda källa till dryck ” likvärdig mjölk”.
    Finns det inte annat att göra reklam för mjölk om.
    Mvh

    Patricia
  • Hej och tack för att du skriver till oss,

    Vi förstår det är tufft för din dotter att tvingas välja bort mjölk, som är både nyttigt och gott!
    Vår avsikt är absolut inte att utpeka andra alternativ som sämre på något sätt.

    Vi tar till oss av dina synpunkter i vårt fortsatta arbete med marknadsföring

    Ha en fin dag!
    Lovisa Kommunikatör
  • Finner Arlas reklamfilmer mycket underhållande med avseende på den låga nivån som de sänkt sig till för att uppmärksamma sina egna produkter i jämförelse med konkurrenter.

    - Är mjölk nyttigt?
    - Nja, kanske, det beror på...
    - Är det miljövänligt?
    - Inte särskilt... Men det är i alla fall gott!

    Liknar mycket andra återkommande försvarstal för våra ohälsosamma och/eller omiljövänliga alternativ (t.ex. kött, alkohol, bensin, flygresor, m.m).

    Lycka till i framtiden!
    Mvh
    Tidigare kund som numera väljer andra mjölkmärken
    Oscar
  • Schematisera så där, mjölk är nyttigt och gott om det produceras som det skall och priset är detsamma som läsk

    Bo
  • Hej,
    Er kampanj mot havredryck är inte humor, utan mobbning på en ny nivå. Det heter havredryck, och de som dricker den gör det säkert av olika anledningar. Precis som vissa föredrar vatten framför mjölk. Det är inget konstigt. Ni har två helt olika produkter som, egentligen, inte går att jämföra.

    Jag förstår varför ni gör det, ur ett psykologiskt perspektiv. Denna typ av ”humor-reklam” faller in i en viss... målgrupp, och det är riktigt smart att göra den andra hälften upprörd. Att skapa en stark reaktion är bra marknadsföring även om det är en negativ sådan. Det skapar definitivt intressanta diskussioner, fler klicks och genomströmning till era kanaler. Ena halvan - denna s k ”målgrupp” känner sig hörd och anser detta som humor, och den andra halvan blir upprörda för att de upplever en indirekt mobbning eftersom de inte får dricka vad de vill utan att bli hånade. Det ni gör är att sära på människor till ”vi” och ”dem”. Däremot vet jag inte varför ni vill bli förknippade med översittarna på skolgården.

    Jag är själv bagare och dricker mjölk, men jag använder inte era produkter längre av denna anledning, för nu har det blivit en fråga om principer och värderingar - Vill jag stödja ett företag som beter sig såhär?
    Jenni
  • Visste inte att Arla var tvungen att censurera inlägg för att upprätthålla denna till synes "konstruktiva" diskussion. Det är tydligen inte okej att referera till mjölk-antagonistiska artiklar utan att få inlägg raderade från tråden.

    Tråkigt.
    Oscar
  • Igen kan missa att ni är inte bara löjliga utan också desperata, och saknar respekt. Själv använder jag havremjölk, och arla yoghurt men nu slut med arla yoghurt.
    Fredrik
  • Det är den sämsta reklamen jag sett någonsin sett mm vem har hittat på ngt så löjligt  som trölk  mm skäms när man tittar vi måste byta kanal direkt här hemma
    Lena
  • Man baxnar nästan över denna sektlika fanatism som havreälskarna visar. Uppenbarligen handlar det om två varumärken som slåss om marknadsandelar genom ganska snarlik reklam. Själv störs jag av det ”andra” varumärkets hyfsat aggressiva metoder att snacka om för mig vad som är ”rätt”. Dock är det så att vad som råkar vara ”rätt” för mig bestämmer enbart JAG, och INGET företag inverkar på det genom arroganta nedlåtande pekpinnar om vad som är rätt eller fel. Denna grova intolerans gentemot varierande åsiktsyttringar som numera verkar råda på alla plan i detta land är inget mindre än djupt störande!
    Live and let live ... så borde fler tänka och agera.
    Jag råkar nu vara en av de som dricker mjölk och rör mig inte ens i närheten av ”trölk”. Men de som gillar just ”trölk” får gärna fortsätta göra så, men låt mig och alla andra som inte är fans av den produkten slipa nedlåtande tillmälen från er religiösa sekt tack - i synnerhet som just reklamen för den produkten också råkar vara djupt förklenande!
    Nils
  • Denna reklam är pinsam och får mig att helt vilja avstå mjölk. Jag har alltid varit flexibel och gillat olika typer av mjölkdrycker men efter detta ryker era produkter helt. Känns inte professionellt att dricka mjölk längre.
    Lennart
  • Jag vill inflika till tidigare talare att denna konflikt mellan Arla-anhängare och deras komplement rotar sig djupare än bara "Haveälskare" och "Mjölkdrickare". Både Arla och delar av LRF ägnar mycket tid och pengar på att propagera för deras nuvarande verksamhetsförfarande. Delar av den information som de sprider via sociala medier och inom forskningsvärlden är både missvisande och ibland helt fel. Detta underminerar tyvärr hela den platform som behövs för att kunna prata konstruktivt om mjölken och lantbrukets miljöpåverkan (framförallt uppfödning av nötkreatur). Den förenklade bild som många ser är emellertid bara konflikten mellan Arla och en viss havredrycktillverkare.

    Jag rekommenderar den intresserade läsaren att bland annat ta en titt på följande artiklar: "Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers" (Poore and Nemecek), "Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies" (Karl Mikaelsson et al.).

    Jag vill också framföra till Arlas panel att de kan begå ett lagbrott om de återigen raderar inlägg från tråden som inte sympatiserar med deras åsikter, enligt Lag om Elektroniska anslagstavlor (1998).

    Mvh
    Oscar
  • Hej
    Nu börjar jag tröttna på ER larviga reklamfilm.... Jag tycker att Arla kan fokusera på sina egna produkter, istället för att fokusera på någon annan. Har slutat köpa era produkter, och gått över till Skånemejeriet istället. + Trölk - Brölk m.m.
    Ni är inte ett dugg roliga, bara tröttsamma.
    Ingrid
  • Det är många som har hört av sig, och vi tycker det är fantastiskt att så många har tagit sig tid att skriva till oss och vi vill tacka alla för ert engagemang.

    Vi väljer nu att låsa tråden med följande sammanfattning:

    • Mjölk är den största kalla drycken i Sverige idag och som konsumeras av de flesta svenskar på ett eller annat sätt. Merparten av alla konsumenter associerar mjölk med den goda smaken. Sett över tid så konsumeras mjölk dock i mindre mängder och inte lika ofta som tidigare då mjölken glöms lite bort i bruset av alla andra drycker som finns på marknaden (t.ex. vatten, juice, energidryck etc). 
    • När vi frågar konsumenter om när de skulle vilja dricka mjölk är dock svaren många, som till mellanmål, frukost, fikan, middagen etc. Många vill med andra ord dricka mjölk och älskar smaken av den, men de har bara glömt bort mjölken. 
    • Vi har många olika typer av marknadsföring på Arla – den mesta kommer direkt från verkligheten, på gårdarna, med våra ägare och Arlabönder, Arla Minior, kosläpp, butikskampanjer, sponsring av Vasalopp, Årets kock med mera. Andra kampanjer gör vi med lite humor, som den här.
    • Bara mjölk smakar mjölk är en kampanj som syftar till att påminna konsumenter om det som gör mjölken unikt, dvs den goda smaken som inte kan ersättas med någon annan dryck. Därav har vi i vår reklam exempel på olika situationer som t.ex. kanelbulle och grön smoothie, wallenbergare och energidryck, pannkakor med vatten och filmer med produkter med fiktiva symbolnamn som Trölk, Pjölk etc, - dvs förenklade exempel på alla andra produkter som helt enkelt inte smakar mjölk. 
    • Vi väljer i reklamen att lyfta upp mjölkens unika smak – det handlar med andra ord inte om att misskreditera andra produkter på marknaden. Tvärtom, så är det oerhört viktigt att det finns ett stort utbud av olika typer av produkter, både för variation och inte minst för konsumenter med olika typer av allergier.
    Arla Konsumentkontakt
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.