Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Reklamkampanj-Bara mjölk smakar mjölk!

Mjölk är en fantastisk produkt som har kommit lite i skymundan och dessutom med ett ganska sargat anseende, trots dess popularitet som produkt.

Nu vill vi göra något åt det – för bara mjölk smakar mjölk!

Där för vill vi med lite humor med vår kampanj visa att de flesta gillar mjölk mer än andra dryckesalternativ. Alternativen kallar vi för Pjölk, Trölk, Brölk och Sölk. Ord som vi bara hittat på som alternativ.

Reklamfilmerna 

Vänliga hälsningar
Arla Konsumentkontakt Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Trölk Schmölk! Vilken oförskämd unge! Ingen positiv reklam för Arla! Byter kanal för att slippa honom.
    Gerd
  • Lysande reklam! Och framförallt genial i att den till skillnad från vissa andra konkurrerande produkter INTE är jämförande.
    Själv kommer jag att tänka på en gammal seriestripp från Svenska Mad på sent 60-tal i vilken en unge försöker utröna vilken av alla skojiga alternativ till just Svenska Mad som är äkta eller kopior. Fick samma känsla av Brölk-reklamen. Kul!
    Nils
  • Hej Nils,

    Härligt att du gillar vår reklam!

    Vi önskar dig en fin dag!
    Christina Kommunikatör
  • Hej,
    Tycker tyvärr bara att er reklam är barnslig och desperat.
    Jag föredrar faktiskt tex havredryck framför mjölk, av många anledningar.
    När jag redan fattat att växtbaserad dryck är bättre än mjölk så smakar faktiskt växtbaserat bättre än mjölk.
    Jag väljer växtbaserat framför mjölk pga djur, miljö och sist men inte minst, min hälsa.
    Fortsätt ni med denna reklam, men tror "tyvärr" inte den kommer få fler att köpa mjölk.
    Och erat quiz, lite bättre alternativ tack. Typ, "Du har lagat pannkakor, du vill ha något gott att dricka, vad väljer du? Växtbaserat eller mjölk?" istället för att man måste välja mellan tex cola eller mjölk i flingorna.

    Som sagt reklamerna verkar väldigt desperata. Försök istället komma med "varför" man ska köpa "eran" mjölk...
    Ylva
  • Hej Ylva och tack för dina synpunkter.

    Du skriver att du gillar andra alternativ än mjölk, och smaken är olika. Vi står för att mjölk är en fantastisk produkt och smakbärare – speciellt till kanelbullar, pannkakor, wallenbergare och så vidare.

    Vi visar med lite humor i vår kampanj att de flesta gillar mjölk mer än andra dryckesalternativ.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej Arla!
    Jag tycker att er reklam är löjlig. Istället för att fokusera på hur dålig man tycker att en konkurrents produkt är i jämförelse med den egna produkten skulle nan kunna visa på den egna produktens förträfflighet i sig själv. Jag tror inte att de som använder havredryck kommer att ändra uppfattning och byta till Arla på grund av dessa filmer, själv kommer jag däremot att anstränga mig lite mer för att få tag på alternativ, till exempel Änglamark, Sju gårdar eller Skånemejerier. Visa istället hur bra djurhållning arlagårdarna har, hur produktionskedjan ser ut, hur många arbetstillfällen i Sverige ni erbjuder. Jag använder för övrigt både mjölk och havredryck beroende på situation. Alltid svenska produkter.
    Isabell
  • Hej Isabell

    Mjölk är en fantastisk produkt och smakbärare, och det står vi för. Vår avsikt är absolut inte att utpeka andra alternativ som sämre på något sätt.

    Vi har många olika typer av marknadsföring – den mesta kommer direkt från verkligheten, från gårdarna med våra ägare, Arlabönder, Arla Minior, kosläpp, butikskampanjer, sponsring av Vasalopp, Årets kock med mera.

    Andra kampanjer gör vi med lite humor, som den här.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Jo jag undrar angående vad ni i era reklamfilmer om mjölk vill åstadkomma. Vad är meningen med den onödigt höga volymen i musiken och inslagen i övrigt.
    Tror ni att vi har somnat och behöver väckas? Tror ni att vi är hörselskadade? Tror ni att vi tycker det är ok att störa grannarna? Är ni hörselskadade??
    Vi har slutat köpa Arlaprudukter p.g.a. detta. Byter kanal så fort reklamen dyker upp eller stänger ner ljudvolymen. Jag tror att ni skulle vinna på att ha normal ljudnivå i era reklaminslag.
    Tacksam för svar.
    M.V.H. Irriterad TV-Tittare/lyssnare.

    mats
  • Hej Mats!

    Hela reklamfilmen inklusive avslutet med "Milk is Milk" är kalibrerat för att vara på en lämplig ljudnivå utifrån ett normalt ljudläge på TV.

    Vi tycker det är tråkigt att du upplever ljudnivån som för hög, vilket inte alls är vår önskan.

    Syftet med vår kommunikation är att påminna konsumenter om det som gör mjölken unikt, det vill säga den goda smaken, som inte kan ersättas av andra drycker. Ett centralt element i filmerna för att få ut det enkla budskapet är användning av humor, olika typer av karaktärer, tonalitet, ansiktsuttryck etc. Vi avslutar varje reklamfilm med några sekunders musik där orden ”Milk is Milk” sjungs ut.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej! När ska ni sända era Brölk-reklam på tv igen? Har inte fått så gott skratt sedan Åke vann på Lotto! 😂
    Katja
  • Hej Katja,

    Härligt att du gillar vår nya mjölkreklam 😊 ”Brölk” filmen kommer att rulla på nytt från vecka 40 på TV.

    Vi önskar dig en fin höst!
    Christina Kommunikatör
  • Jag brukar va i go balans men... Sänk volymen på er youtube-reklam! Jag lovar, den är INTE kalibrerad.
    Fredrik
  • Vilken hårdrocksklassiker är det som ”MILK IS MILK!!!” spelar på...?
    Markus
  • Hej Markus!

    Det är Twisted Sisters - I wanna rock.

    Vänliga hälsningar
    Johannes Kommunikatör
  • Hej Christina!
    Ljudnivån är för hög. Humor är humor, Karaktärer är karaktärer och ansiktsuttryck är ansiktsuttryck etc det är sant. Musik däremot har ofta högre volym än vanlig samtalston liksom sång kan ha. Det är ju där problemet ligger. Det är detta ni skall kalibrera. Lycka till.

    Hälsar (sur)gubben igen.
    mats
  • Löjlig reklam som motarbetar moderna mjölkalternativ som bättre för miljön och hälsan. Kommer nu undvika alla Arlas samtliga produkter (inte bara mjölken). Även kul hur ni kan säga att mjölken är en populär produkt som kommit lite i "skymundan", då är den väl inte populär längre?
    Nicolas
  • Hejsan! Tack för en underbar reklam. Den är riktigt bra och kul.
    Mjölk är mjölk. Rätt namn på rätt sak, ärlighet varar länge.
    //Britt
    Britt
  • Hej Britt,

    Toppen att du gillar vår reklam!

    Fin dag till dig!
    Christina Kommunikatör
  • Otroligt tråkig reklam! Som flera andra sagt, tråkigt att ni behöver dra ner andra drycker för att framhäva er själva - inte riktigt det argumentet man vill ha. "Köp av oss för dom andra är sämre"
    Tråkigt att ni bara framhäver smak. Tror också ni hade vunnit på att ta in ytterligare miljö- och hälsoaspekter för att få fler att lockas. Jag blir då inte lockad iallafall, som till vardags hellre väljer en växtbaserad dryck om jag behöver något som liknar mjölk. Personligen, och vad jag tror andra också känner, blir man lite sur av denna reklam och bojkottar istället hela ert sortiment. Nej, ingen reklam ni tjänar på alls. Gör om - gör rätt. Den här reklamen, synen och ljudet som andra också klagat på, blir man fruktansvärt irriterad på. Hoppas den försvinner från TV och internet fort, innan ni förlorar alla era kunder.
    Maria
  • Hej Maria!

    Alla tycker inte  om allt vi gör, men vi är både glada  och stolta över att vår kampanj "Bara mjölk smakar mjölk" är nominerad i 100 wattaren.

    100-wattaren är en reklamtävling som belönar kommunikation som fungerar. Ta gärna del av juryns motivering

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Hej Arla,

    Jag älskar mjölk samt er reklam. Stå på er mot kritiken, ni gör ett duktigt jobb!

    Med vänlig hälsning,

    Sebastian

    Sebastian
  • Hej Sebastian,härlig att du älskar både mjölk och vår reklam!

    Tack för ditt fina beröm, vi kämpar vidare för både våra bönder och mjölken.

    Vi önskar dig en fin helg!
    Christina Kommunikatör
  • Smaken är som baken. Delad. Men fortfarande vad är meningen med den höga ljudnivån?
    Mvh. Mats.


    mats
  • Hej på nytt Mats!

    Det är sant, och som vi tidigare skrivit så tycker inte alla om allt vi gör. Hela reklamfilmen inklusive avslutet med "Milk is Milk" är kalibrerat för att vara på en lämplig ljudnivå utifrån ett normalt ljudläge på TV.

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Snälla sänk volymen på er reklam på youtube. Sitter å lyssnar på något klipp men headset och så kommer er reklam "Milk is milk" med så hög volym så man får ont i öronen.
    Alf
  • Hej Christina!
    Något är fel med volymen i er reklam. Den ÄR alldeles för hög. Mer än jag har konstaterat det. Varför inte erkänna det? Jag tror ni skulle vinna på att sänka den. Eller tror ni då att ni kommer att sälja mindre av er mjölk?

    Mats sur(mjölks)gubben.
    mats
  • Hej Alf och Mats!

    Som vi tidigare skrivit så är hela reklamfilmen inklusive avslutet med "Milk is Milk" kalibrerat för att vara på en lämplig ljudnivå utifrån ett normalt ljudläge på TV.

    Vi tar givetvis era kommenater vidare till våra medarbetare som har ansvar för aktuell kampanj, och har kontakt med byrån som producerat filmerna.

    Vi önskar er en fin helg!
    Christina Kommunikatör
  • Hej Christina, tack för svar.
    Den kan mycket väl vara kalibrerad för lämlig ljudnivå utifrån ett normalt ljudläge på TV men tänk på att det är många som sitter med headset och kollar på youtube-klipp osv så att kalibreringen blir rätt där. För nu är det alldeles för hög ljudnivå då jag jämför mot ljud mot de klipp man kollar på.

    Mvh Alf
    Alf
  • Hej på nytt!

    Vi har än en gång kontaktat reklambyrån om ljudnivån, och de meddelar följande:

    "Leveransen för WEB-mixarna på Arla "Milk is Milk" ligger på samma LUFS (loudness) som man vanligtvis levererar. Alltså mellan -14 och -16 lufs. Det finns ingen hård standard för Web-mixar, men den här mixen ligger inte starkare än andra filmer."

    Vänliga hälsningar
    Christina Kommunikatör
  • Eran "Milk is Milk" reklam är extremt jobbig att behöva lyssna på dagligen. För det första så är den extremt töntig. För det andra så är volymen jätte hög. Det är väldigt störande att reklamen hoppar igång när man klickar på ett YouTube-klipp. Man kanske förväntar dig en tyst video och så kommer den här igång och skrämmer livet ur en. Det ger en dålig YouTube-upplevelse och leder till ett dåligt humör. Tror inte just att det är volymen som du säger, utan istället det faktum att det är en rocklåt som hoppar igång på full blast. Snälla ta bort den från sociala medier och sluta försämra ens YouTube-upplevelse!
    Marcus
  • Hej Christina!
    Jag måste instämma i vad Marcus och Alf skriver här. Innehållet  i reklamen imponerar inte på mig men stör mig mindre. För mig handlar det om att volymen ÄR för hög. Men jag förstår ditt dilemma Christina. Inte så lätt att ändra nu kanske men tänk lite extra nästa gång.
    Nu skall jag försöka att inte skriva mer ang. detta.
    Ta det inte personligt Christina jag är säker på att du gör ditt jobb på ett utmärkt sätt.
    M.V.H. Mats.

    mats
  • Tack för dina rader Mats,

    All återkoppling är bra återkoppling!

    Vänliga hälsningar

    Christina Kommunikatör

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.