Yalla drottningbär, reklam?

Hur tänkte ni med reklamen "vi tänkte kalla den Yalla drottningbär men smaken är ju kunglig". Missar jag något eller menar ni att en kung (man) är bättre än en drottning (kvinna)? 


Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Gunilla!

    Tack för dina synpunkter om vår reklam för Yoggi Yalla.

    Den här annonsen är en lek med ord, inte med könsroller. Vi vill genom annonsen beskriva hur diskussionerna kring smaken har gått. Poängen är att namnet "Drottningbär" skulle kunna uppfattas som missvisande för att smaken bäst beskrivs som kunglig. Det är möjligt att vi inte har varit helt tydliga, vi får ta med oss det för framtida kampanjer.

    Med vänlig hälsning
    Christina Kommunikatör
  • Man förstår ju att det är en lek med ord men varför är den ena nödvändig då ni ändå inte döper den till varken drottningbär eller "kungsbär". Det ser bara dumt ut som något en 12 åring skulle säga
  • Ni borde ha tänkt i förhand på vilka ord ni valde att "leka" med. Alltså innan ni satte upp affischer på tåg, för folk att se och få en budskap som är helt  bisarr och korkad. Jag håller med Gunilla och fick exakt samma tankar som hon fick. Ni (arla) ska väl sälja yoghurt, inte framhävda att en kung (man) är bättre en än drottning (kvinna). Jag förstår även att ni (arla) ska tänka på det i framtiden, men det är viktigt att ni förstår att det här var HELT fel...
  • Men shit vilket dåligt svar! Ni fortsätter ju att hävda att kung (ligt) är bättre än drottning (likt)! Och där med att en kung är bättre än en drottning! Pinsamt!
  • Kritiken handlar ju inte om att det är svårt att fatta "poängen" eller att ni är otydliga. Det är däremot svårt att fatta att ni inte ser hur en lek med ord som är manligt respektive kvinnligt kodade omöjligt kan stå fritt från alla kopplingar till just manligt och kvinnligt. Ordleken får ju parallella betydelser som i det här fallet får antas vara mindre önskvärda.
  • Men en drottning är ju precis lika kunglig som en kung? 
    Här verkar det ju som att ni påstår att en drottning är mindre kunglig än en kung, och definitivt mindre bra än en kung om inte "drottning" räcker för att visa hur bra något är.
  • Hej, Christina!
    Jag är tokig i ordlekar, men till denna reklam dras mina smilband ned. Jag tycker att det är förkastligt att du bortförklarar vad reklamen signalerar, nämligen att kungligt är bättre än drottninglikt, med att det endast är en lek med ord.

    Ni behöver inte förbättra er tydlighet, däremot ert genustänk.
  • Hej,

    Jag förstår att ni menade er reklam som en ordvits där tanken egentligen inte var att ställa manligt och kvinnligt mot varandra. Men förstår ni att det uppfattas så? En drottning är kunglig. När ni ställer de orden mot varandra och hävdar att kungligt skulle vara att föredra så kommer ni (ofrivilligt eller ej) att syfta på manligt/kvinnligt då det ju är väldigt konstigt att påstå att kunglig är bättre än drottning, då drottning faller under kategorin för kunglig. Jag förstår att det var en ordlek, men den är missvisande och verkar inte vara helt genomtänkt då den antyder att kunglig (som kung, eftersom just kunglig inte är ett begrepp som passar in i detta sammanhang iom att man inte kan ställa drottning och kunglig mot varandra) skulle vara bättre än drottning, vilket är något jag hoppas att ni inte står för.
  • Er reklam är osmaklig, precis som er syn på kvinnor. 
    Den här reklamen känns oerhört förlegad. Och oförsvarlig. 
  • Hej. Jag såg reklamen för första gången igår, dvs på internationella kvinnodagen. Kändes klart fel. Samma tanke som Gunilla ovan.
  • En drottning är ju kunglig så det blir språkligt fel, tycker jag.

  • Drottningsylt vet jag vad det är, men hur smakar då en kung? Lite maskulinare, lite ...eh... bättre, helt enkelt..?
    Ni har helt rätt i att det finns en viss otydlighet i det här.. 
  • Jag såg reklamen idag och reagerade precis som Gunilla, hur tänkte ni egentligen? Genom er ordlek säger ni ju att kung (man) är bättre än drottning (kvinna) En drottning ÄR kunglig (royal på engelska) så "vi kallar den drottningbär för smaken är ju kunglig" hade varit en ordlek som hade funkat.
  • Blir jäkligt beklämd att ett i mina ögon företag i tiden med vilket vad jag trodde hade schysta samhällsideal är så förlegat och eldar på de patriarkala strukturerna samt nedvärderar kvinnligt mot manligt,
    Nä vet ni va Arla, gör om gör rätt! Det är 2017 nu och ni är pinsamt kvar i det förra århundradet.
    Vänliga hälsningar Anna & Emre
  • Hej,
    Vi har tagit emot fler, liknande synpunkter kring vår annons om Yoggi Yalla.

    Vår avsikt är inte att sätta kungar högre upp i hierarkin än drottningar. Vi förstår era synpunkter och vi tar givetvis åt oss av kritiken.
     
    Tack för att ni tog er tid att skriva till oss.
    Christina Kommunikatör
  • Jag var på riktigt tvungen att avbryta mitt samtal när jag såg reklamen och undrade i vilket århundrade jag hade hamnat. 
    Riktigt upprörande och ni borde dra tillbaka reklamen direkt.
  • Hej, 
    om ni tar kritiken på allvar föreslår jag att ni tar ner reklamen för att visa det. 

    Mvh Jade
  • Hej!

    Vi förstår att ni reagerar, och vi har informerat kampanjansvariga om de synpunkter vi får. Mer information än så har vi inte just nu.

    Med vänlig hälsning
    Christina Kommunikatör
  • Jag vill även jag, för första gången någonsin, höra av mig och säga min åsikt om en reklamkampanj... detta är faktiskt väldigt osmakligt även om ni menade väl... jag tycker inte ordleken kom fram och jag får ingen positiv känsla för produkten eller er som företag. Jag hoppas verkligen ni plockar bort reklamen snabbt!!
  • Anser att ni ligger ca 1000000 år bakåt i tiden som skapar en sådan här reklam. Välkommen till 1900-talet där sexismen är något stort och aktivt! Skulle ni någonsin göra tvärtom? absolut inte... det skulle ju vara kränkande mot männen. Ju längre tid denna är ute ju mer tillför ni diskriminering i samhället. Nej tro mig när jag säger detta Arla, ni måste rädda detta snyggt nu om ni inte vill bli bojkottade av en alldeles för stor dela av Sverige. I'm out.
  • Utan att bry mig alltför mycket om patriakala strukturer och feminism (så att ni vet att det inte är min utgångspunkt), så reagerade jag också på att reklamen lyfter fram det kungliga bättre än det drottninglika. Sen kan det säkert handla om att "kunglig" är ett ord som används mer frekvent och är mer användbart än "drottninglik", men det är nog bra för er marknadsavdelning att veta att detta upplevs som att man ställer manligt mot kvinnligt, där det manliga har övertaget.

    Kanske inte helt rätt i tiden.
  • Den här reklamen blottar en fruktansvärt eftersatt omvärldsanalys. Krävs inte mycket koll för att man ska reagera. Hur kan man vara så ignorant att man i sin lilla "ordlek" - som sitter uppklistrad i hela tunnelbanan - totalt missar att man förnedrar halva jordens befolkning?

    Det är inte kul. Det är beklagligt.
  • Ni kanske bör anställa någon med lite fräschare genustänk än från 1800-talet?
    Just sayin.. längesen jag såg en så dum "ordlek"
  • Den här reklamen blottar en gräsligt eftersatt omvärldsanalys och jag river ner den när jag ser den. Hur ignorant måste man inte vara för att missa totalt att man med sin lilla "ordlek" förnedrar halva befolkningen?

    Det är inte roligt. Det är beklagligt!
  • Om ni i framtiden tänker att leka med genuset, bör ni anlita en genusforskare. De behövs tydligen mer och mer! Vill ni dock leka med ord, ta i alla fall någon med en sund förståelse för sin omgivning.

    Ni säger med denna reklam att det är hälsosamt för alla (jag är en man) att få patriarkat inmatad i sin yoghurt. (för att svara på ditt påstående om att det inte handlar om lek med könsroller utan ett lek med ord) Ni vill bokstavligen mata på patriarkat anno 2017.
    Och vill man bli behandlad som en bebis, då är det bara att öppna munnen och smaka på! De som har barn vet att det inte heller går att mata en bebis om bebisen inte vill.  

    Alla som bor i det här landet föds med vetenskapen om att de har en drottning och en kung. Därmed är er information personlig för alla som läser den. Och alla som forskar inom ämnet politik, genus eller media vet att: Personlig = Politik ! 

    Av protest kommer jag därför inte längre köpa er yoghurt. (det finns ju ett hundra femtio tusen andra) Av respekt för drottningen och alla kvinnor i landet. (de födde ju alla kungar!)

    Smaka på den drottningbär : )

    Lycka till i framtiden!
  • Lyckan när jag googlade denhär extremt dåliga och sexistiska reklamen och insåg att jag inte var ensam om att tycka att den är rent utsagt korkad. Det kan ju omöjligen vara så att denhär reklamen passerat massa olika nivåer och att INGEN tänkt på hur fel det låter? till och med "Drottninglig" hade varit bättre. Häng med i samhället, snälla!!
  • Jag förstår inte kritiken. Som någon nämner här ovan är ju kunglig könsneutralt (kan ses bättre med engelskans "royal").

    Jag som republikan borde om någon vara upprörd!
  • Hej!

    Tycker detta är den absolut bästa reklamen som någonsin skapats. Visar verkligen hur vi män är bättre än kvinnor på alla sätt. Tack för att ni förtydligar sanningen för naiva kvinnor som tror dom är i närheten av våran nivå.

  • Fan va ni lipar, en jävla reklam. Väx upp
  • Det enda rätta ni kan göra är att dra tillbaka reklamen och ta ner alla skyltar!
  • Förstår inte varför folk ska vara så lättkränkta över några ordval ? Gillar ni inte reklamen så skit i att köpa varan ! Hur svårt kan det vara ???
  • Hej mansgris! Det heter "vår nivå" och inte "våran nivå". "Våran" är talspråk och kan lätt uppfattas som informellt eller mindre begåvat. Detaljerna kan vara viktiga för trovärdigheten.
  • Min son tog livet av sig nyligen. Ni kan ju bara ana vad jag känner inför en sådan här skit-storm om ord i en reklam för drickyoghurt. Livet är - håll i er - större än huruvida smaken på en dryck är kunglig eller drottninglik. Ni är för f-n inte riktigt kloka...
  • Kan inte alla kränkta jävla pissmänniskor bara gå och hänga sig!
  • Och hur käck blir den reklamen när Viktoria blir drottning... eller hennes dotter...
    Tala om att vara ur tiden!!!
  • Ni är totalt humorlösa och fruktansvärda människor som måste hacka på den här (inte så fyndiga) reklamen. Förmodligen samma människor som fick hjärnblödning när Paolo drog ett gammalt skämt häromdagen.

    Åk till ett land där man säger yalla så ska ni få se på patriarkat. Fast det är kanske jobbigt..

  • Hej.
    Verkligen inte ok. Och de initiala "förklaringarna" från er att det är en ordlek gör det hela än värre. Ja, det är en ordlek, en ordlek som uppenbart är misogyn. Därav kritiken. Visa att ni tar kritiken på allvar nu. 
  • Det är smått fascinerande hur en yoghurt är tillräcklig för att rubba de lättkränktas sinnesro. De här kommentarerna gjorde min söndag. Om man nu ska märka ord är "kunglig" lika maskulint betingat som "majestätisk" eller "beige". Jag hoppas verkligen inte att Arla tar kritiken på allvar. Om inte annat så att vi kan gotta oss i en ny våg av kränkta reaktioner från nästa reklamkampanj.
  • Jag är lite nyfiken på er som går in här och gnäller på de som ni kallar lättkränkta. Vad gör ni här och hur hittade ni hit? Verkar som att ni njuter av att kränkas av folks lättkränkthet 😉 Låt folk ha åsikter, det är troligen bättre för ett företag som Arla att få höra hur folk reagerar så de kan lära sig och bättra sig.
  • Hej!

    Tack för alla engerade kommentarer om vår Yoggi Yalla anonns! Vi har tagit till oss av era åsikter, och vår marknadsavdelning tar med sig det här i sitt fortsatta arbete med reklam och annonser. Vi uppskattar all typ av feed back.

    Vi önskar er alla en fin dag!

    Christina Kommunikatör
    Bästa svaret
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.